A dokumentumfilm
Kép a dokumentumfilmből

Események

2005.11.04.
+++ A BALEO, BALEO! megjelent DVD-n. Kapható a jobb DVD boltokban és itt! +++

 
A hajók

A lamalerai bálnavadászok szinte családtagként kezelik 10 méter hosszú hajóikat, hitük szerint ezek kötik össze őket őseikkel. A hajók szerkezetén évszázadok óta nem változtattak, és javításuk is a legnagyobb gondossággal történik, mert már egy apró hiba is végzetes bálnatámadást idézhet elő a tengeren.

Felugró kép: Vitorlás hajó a tengeren.
Lamaleraban a hajók képezik a köteléket a bálnavadászok és őseik között, az eredetinek tekintett hajók szerkezetén évszázadok óta nem változtattak

Az indonéziai fekvő Lamalerában élő bálnavadászok helyi nyelven pelandangnak nevezett 10 méter hosszú hajói kötik össze a faluban élő klánokat, azaz nagycsaládokat az ősökkel. Egykoron a felmenők is ezeket használták, a lamaleraiak hajóikat a nevük és az újrahasznosított hajórészek alapján az eredeti hajóknak tekintik. A hajók nagyrészt tényleg múzeumérettek, egyes alkotóelemek akár száz évnél is régebben készültek. Sok helyen toldások fedik a hajótestet, a korhadás és a küzdelem a bálnákkal nyomokat hagy.

Felugró kép: Hajót építő férfiak.
Hajóik építésénél a bálnavadászok nem használnak sem csavart, sem szöget, a deszkákat és a hajó egyéb részeit facsapokkal rögzítik

Ezek a toldások persze nem véletlenül olyanok, amilyenek. A bálnavadászokat nem zavarja, hogy időnként beömlik a víz a hajódeszkák között, mert azt ki lehet merni. És az sem fontos, ha túl nagy a rés, mert azt be lehet tömni strandpapuccsal. Az igazán lényeges az, hogy a bálna "eredetinek" lássa a hajót. Mert ha nem, akkor az akár végzetes is lehet a tengeren: hitük szerint a bálna annyira értelmes, hogy észreveszi a különbséget, és odacsap a farkával. Márpedig egy 15 tonnás bálna könnyen szétzúzza a hajót. Ezért a bálnavadászok külön figyelmet fordítanak a hajódeszkák illesztési sorrendjére, azaz a guang gatera. Ez nem egyszerű feladat, hiszen szöget vagy csavart egyáltalán nem használnak, minden illesztést facsapokkal oldanak meg.

Felugró kép: Hajódeszka közeli képe.
A hajódeszkák illesztési sorrendjére külön figyelmet fordítanak a hajóépítők, mert már egy apró hiba is végzetes bálnatámadáshoz vezethet a tengeren

A hajók a parton lévő csónakházakban várják a bálnavadászatot. A 10-12 fős legénység innen tolja a vízre az egy tonnás vizijárművet. Partközelben, a szélcsend miatt evezni kell, nyílt vízen viszont már felállítják az árbocot a bálnavadászok, és felhúzzák a pálmalevelekből font vitorlát. Bálnavadászat közben, amikor üldözőbe veszik a zsákmányt, inkább a gyorsabb evezést választják, ilyenkor bevonják a vitorlát.

A lamaleraiak egy része, főként a fiatal férfiak, mostanában már máshol keres munkát a jobb megélhetés reményében. Egyre kevesebb bálnavadász van a faluban. Néhány hajón már látszik, hogy évek óta nem futott ki a tengerre, és lehet, hogy már nem is fog. A parton egykoron 29 pelandang várta a vadászatot, jelenleg csak egy részük működőképes.

 
Háttérinfó

Támogatók


indomania.hu kapcsolat in english